1. Hải Ngô Thành viên Năng Động

    Số bài viết:
    25
    Đã được thích:
    15
    Điểm thành tích:
    8
    Untitled

    Chào cả nhà,

    Mình đang liên hệ để giới thiệu khoá học Open Entrepreneuship của Uni-Koblenz (Germany):
    Hình thức: Khóa học trực tuyến mở cho tất cả mọi người
    Thời gian: Mở 1 năm một lần
    Ngôn ngữ: Tiếng Anh
    Giảng viên: Univ.-Prof. Dr rer.pol.habil. Harald Friedrich Otto VON KORTZFREISCH, Uni-Koblenz, Germany
    Trợ giảng: Phương Anh Tran (Ui-Koblenz)
    Đăng kí: Khoá học đang mở cho đăng ký khoá 2, học kỳ hè, các bạn đăng ký tại đường link: http://openeurship.com/ST-2015-signup.html và scan bằng đại học gửi cho Ms Phương Anh qua email: tran.anh@isneu.org

    Khoá học gồm 10 chủ đề, kéo dài trong 10 tuần gồm lectures và assignments, tương đương 6 tín chỉ, kết thúc khoá học sẽ có giấy chứng nhận từ trường Uni-Koblenz. Mình sẽ giới thiệu lần lượt một vài nội dung tiêu biểu của khoá học, phần còn lại các bạn tự tìm hiểu bằng cách đăng ký và học tập nhé. Hy vọng sẽ rất bổ ích cho các bạn đã, đang và sẽ khởi nghiệp. Mục đích không phải là khởi nghiệp bằng mọi giá, mà là xây dựng tư duy khởi nghiệp, thay đổi tư duy, thay đổi thế giới.

    Chủ đề II: Cụ thể hoá ý tưởng thành mô hình kinh doanh và đánh giá mô hình

    II Hiện thực hoá ý tưởng thành mô hình kinh doanh

    Link:

    Mọi người xem nội dung trên và trả lời (comments) và làm bài tập dưới đây:

    Vào Website: https://canvanizer.com/ để xây dựng Canvas cho mô hình kinh doanh của bạn và đánh giá tính khả thi. Đâu là điểm tạo nên sự khác biệt và thế mạnh trong mô hình kinh doanh của bạn?

    Mình sẽ có phần tổng kết trước 24:00 PM Chủ nhật (08/02/2015)


    Ghi chú: Chuỗi chương trình này dựa theo nội dung khoá học Open Entrepreneurship do Giáo sư Harald Friedrich Otto VON KORTZFREISCH giảng dạy, bản quyền thuộc về giáo sư và trường đại học Koblenz - Landau.
    Mọi chi tiết tham khảo: www.openeurship.com
  2. Hải Ngô Thành viên Năng Động

    Số bài viết:
    25
    Đã được thích:
    15
    Điểm thành tích:
    8
    Tổng kết bài 2: Business Model Canvas
    Tham khảo: http://en.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas

    Bản gốc tiếng Anh (Từ Wiki):

    The Business Model Canvas is astrategic management and lean startuptemplate for developing new or documenting existing business models. It is a visual chart with elements describing a firm's value proposition, infrastructure, customers, and finances.[1] It assists firms in aligning their activities by illustrating potential trade-offs.

    The Business Model Canvas was initially proposed by Alexander Osterwalder[2]based on his earlier work on Business Model Ontology.[3] Since the release of Osterwalder's work in 2008, new canvases for specific niches have appeared, such as the Lean Canvas.[4]

    The Business Model Canvas
    Formal descriptions of the business become the building blocks for its activities. Many different business conceptualizations exist; Osterwalder's work and thesis (2010,[1] 2004[3]) propose a single reference modelbased on the similarities of a wide range of business model conceptualizations. With his business model design template, an enterprise can easily describe their business model.
    • Infrastructure
      • Key Activities: The most important activities in executing a company's value proposition. An example for Bic would be creating an efficient supply chain to drive down costs.
      • Key Resources: The resources that are necessary to create value for the customer. They are considered an asset to a company, which are needed in order to sustain and support the business. These resources could be human, financial, physical and intellectual.
      • Partner Network: In order to optimize operations and reduce risks of a business model, organization usually cultivate buyer-supplier relationships so they can focus on their core activity. Complementary business alliances also can be considered through joint ventures, strategic alliances between competitors or non-competitors.
    • Offering
      • Value Propositions: The collection of products and services a business offers to meet the needs of its customers. According to Osterwalder, (2004), a company's value proposition is what distinguishes itself from its competitors. The value proposition provides value through various elements such as newness, performance, customization, "getting the job done", design, brand/status, price, cost reduction, risk reduction, accessibility, and convenience/usability.
        • The value propositions may be:
          • Quantitative- price and efficiency
          • Qualitative- overall customer experience and outcome
    • Customers
      • Customer Segments: To build an effective business model, a company must identify which customers it tries to serve. Various sets of customers can be segmented based on the different needs and attributes to ensure appropriate implementation of corporate strategy meets the characteristics of selected group of clients. The different types of customer segments include:
        • Mass Market: There is no specific segmentation for a company that follows the Mass Market element as the organization displays a wide view of potential clients. e.g. Car
        • Niche Market: Customer segmentation based on specialized needs and characteristics of its clients. e.g. Rolex
        • Segmented: A company applies additional segmentation within existing customer segment. In the segmented situation, the business may further distinguish its clients based on gender, age, and/or income.
        • Diversify: A business serves multiple customer segments with different needs and characteristics.
        • Multi-Sided Platform / Market: For a smooth day-to-day business operation, some companies will serve mutually dependent customer segment. A credit card company will provide services to credit card holders while simultaneously assisting merchants who accept those credit cards.
      • Channels: A company can deliver its value proposition to its targeted customers through different channels. Effective channels will distribute a company’s value proposition in ways that are fast, efficient and cost effective. An organization can reach its clients either through its own channels (store front), partner channels (major distributors), or a combination of both.
      • Customer Relationships: To ensure the survival and success of any businesses, companies must identify the type of relationship they want to create with their customer segments. Various forms of customer relationships include:
        • Personal Assistance: Assistance in a form of employee-customer interaction. Such assistance is performed either during sales, after sales, and/or both.
        • Dedicated Personal Assistance: The most intimate and hands on personal assistance where a sales representative is assigned to handle all the needs and questions of a special set of clients.
        • Self Service: The type of relationship that translates from the indirect interaction between the company and the clients. Here, an organization provides the tools needed for the customers to serve themselves easily and effectively.
        • Automated Services: A system similar to self-service but more personalized as it has the ability to identify individual customers and his/her preferences. An example of this would be Amazon.com making book suggestion based on the characteristics of the previous book purchased.
        • Communities: Creating a community allows for a direct interaction among different clients and the company. The community platform produces a scenario where knowledge can be shared and problems are solved between different clients.
        • Co-creation: A personal relationship is created through the customer’s direct input in the final outcome of the company’s products/services.
    • Finances
      • Cost Structure: This describes the most important monetary consequences while operating under different business models. A company's DOC.
        • Classes of Business Structures:
          • Cost-Driven - This business model focuses on minimizing all costs and having no frills. e.g. SouthWest
          • Value-Driven - Less concerned with cost, this business model focuses on creating value for their products and services. e.g. Louis Vuitton, Rolex
        • Characteristics of Cost Structures:
          • Fixed Costs - Costs are unchanged across different applications. e.g. salary, rent
          • Variable Costs - These costs vary depending on the amount of production of goods or services. e.g. music festivals
          • Economies of Scale - Costs go down as the amount of good are ordered or produced.
          • Economies of Scope - Costs go down due to incorporating other businesses which have a direct relation to the original product.
      • Revenue Streams: The way a company makes income from each customer segment. Several ways to generate a revenue stream:
        • Asset Sale - (the most common type) Selling ownership rights to a physical good. e.g. Wal-Mart
        • Usage Fee - Money generated from the use of a particular service e.g. UPS
        • Subscription Fees - Revenue generated by selling a continuous service. e.g. Netflix
        • Lending/Leasing/Renting - Giving exclusive right to an asset for a particular period of time. e.g. Leasing a Car
        • Licensing - Revenue generated from charging for the use of a protected intellectual property.
        • Brokerage Fees - Revenue generated from an intermediate service between 2 parties. e.g. Broker selling a house for commission
        • Advertising - Revenue generated from charging fees for product advertising.
    The Business Model Canvas can be printed out on a large surface so groups of people can jointly start sketching and discussing business model elements with post-it note notes or board markers. It is a hands-on tool that fosters understanding, discussion, creativity, and analysis.[citation needed]

    The Business Model Canvas is also available in web-based software format.

    Alternative forms[edit]
    The Business Model Canvas has been used and adapted to suit specific business scenarios and applications.[5][6] Examples include:
  3. Hải Ngô Thành viên Năng Động

    Số bài viết:
    25
    Đã được thích:
    15
    Điểm thành tích:
    8
    Bình luận:

    Đa số start-ups Việt Nam thường khởi đầu bằng đam mê và bắt nguồn từ ý tưởng. Sau đó, tự bươn chải, lăn lộn và rèn luyện. Thất bại - do kém may mắn, thành công - do tài năng và ý tưởng đột phá. Từ đó chủ nghĩa kinh nghiệm cùng với chủ nghĩa "trẻ trâu" lên ngôi. "Bằng tuổi mày, tao đã thế này, thế này... thế này", hoặc "Có tí kinh nghiệm, biết cái gì, bây giờ khởi nghiệp là phải dấn thân, ý tưởng phải triệu đô". Và cứ thế kinh nghiệm thường phải trả giá bằng máu và nước mắt, còn trẻ trâu cũng như thiệu thân, mãi chạy theo hào quang hào nhoáng của CEO, CFO, của doanh nhân khởi nghiệp, của gọi vốn triệu đô nhưng lại thường xuyên trăn trở với những câu hỏi rất cơ bản là làm gì, làm cho ai, làm như thế nào và làm ... để làm gì.

    Tất nhiên, thời gian sẽ trả lời và bài học sẽ được đúc kết, tuy nhiên học phí như thế nào mới chính là câu hỏi lớn nhất. Ở bài học trước, chúng ta đã rút ra một bài học quan trọng đó là startup = start (ý tưởng, chuẩn bị) + Up (thực hiện). Ý tưởng quan trọng, nhưng ý tưởng chỉ có giá trị khi được đánh giá và cụ thể thành mô hình kinh doanh. Và quan trọng nhất, phải được hiện thực hoá (execution). Trong quá trình này, ý tưởng, mô hình kinh doanh sẽ được mài dũa, các giả định sẽ được kiểm chứng bằng chính khách hàng, bằng kết quả kinh doanh. Và business model canvas là một công cụ quan trọng nhất để cụ thể hoá ý tưởng, đánh giá mô hình kinh doanh, kiểm định và thử nghiệm. Và quan trọng nhất là điều chỉnh để tìm ra mô hình hiệu quả nhất, hợp lý nhất. Business Model Cavas sẽ giúp founders xem xét qua 9 khía cạnh quan trọng nhất của khởi nghiệp, giúp có cái nhìn tổng quát và chi tiết, không bỏ sót và không thừa thãi. Đi thẳng vào trọng tâm.

    Các phần tiếp theo sẽ phân tích cụ thể từng block này.
  4. Hải Ngô Thành viên Năng Động

    Số bài viết:
    25
    Đã được thích:
    15
    Điểm thành tích:
    8
    Phần 1: Customer segment

    Phần này trả lời 2 câu hỏi quan trọng nhất:
    - Chúng ta tạo ra giá trị cho ai?
    - Ai là khách hàng quan trọng nhất?

    Một số khái niệm cơ bản:
    - Thị trường số đông: Mass market
    - Thị trường ngách: Niche market
    - Phân khúc khách hàng: Segmented
    - Đa dạng hoá: Diversified
    - Mô hình nền tảng: Multi-side platform

    (... to be updated)

Chia sẻ trang này